V Německu klesají prodeje naftových vozů a s nimi ceny ojetin
Za poslední rok se v Německu výrazně propadly prodeje nových naftových vozidel. Ceny těch ojetých navíc také prudce klesají.
Problematické prodeje
Tento vývoj je následkem především manipulací při měření emisí a obavami z nejrůznějších zákazů jízdy, o kterých má příští týden v Německu rozhodnout nejvyšší správní soud. Zákaz by se měl dotknout právě dieselů. Zároveň stále více stoupá povědomí o škodlivosti oxidu dusičitého, jehož jsou naftové vozy velkými producenty.
Zatímco v letech 2015 až 2016 byl podíl prodaných dieselů na všech nově prodaných vozech 48 až 46 procent, v loňském roce klesl na 38 procent. Naopak stoupá hvězda benzínových vozidel z 50 a 52 procent na téměř 58 procent. V posledních měsících je pokles stále, více znatelnější. Letos v lednu podíl naftových vozů na celkovém prodeji klesl na 33 procent ze 45 procent ve stejném měsíci před rokem.
Naftové vozy lidé nechtějí ani nové ani ojeté
Problematické jsou také odbyty ojetých naftových vozidel. Řada zákazníků bere své rozhodnutí koupit naftový automobil zpět. To potvrzuje i studie jednoho internetového prodejce ojetin Autoscout24, která zjistila, že jen 15 procent dotázaných by si zakoupilo jetý naftový automobil. Málokdo z majitelů by si totiž chtě dovolit ten risk zakoupit automobil, jehož provoz by byl následně zakázán.
Momentálně je v Německu zaregistrováno asi 15 milionů automobilů s naftovým agregátem, přičemž jen 2,7 milionů z nich splňuje normu Euro 6. Zákaz jízdy by se mohl dotknout až 40 měst a právě pro vozy splňující normu Euro 6 by nemusel platit. Všech ostatních však nejspíše ano a v ten moment by jejich cena šla dramaticky dolů.
Právě dieselové vozy největší měrou přispívají k tomu. Že se v Německých největších městech stále nedaří dodržovat maximální hodnotu NO2 v ovzduší.