Tlak v pneumatikách pod kontrolou
Ne jeden řidič už okusil prázdnou pneumatiku. Zážitek, který rozhodí plán celého dne. Ucházející, podhuštěnou pneumatiku pomáhá odhalit indikace nedostatečně nahuštěné pneumatiky TPMS. Systém kontroly tlaku v pneumatikách se stal součástí povinné výbavy automobilů už před sedmi lety.
Tlak pod kontrolou přes TPMS
Systém kontroly tlaku v pneumatikách (TPMS – Tire Pressure Monitoring Systém) je kontrola správného nahuštění kol. Indikace má řidiče varovat v případě poklesu tlaku pod 20 % uložené hodnoty.
Trocha historie
Myšlenka používání systému měření tlaku v pneumatikách se dřív než v EU zrodila v USA a to v roce 2006. Až o šest let později musely systém v EU aplikovat nové typy aut, nově homologovaná. Ty, které teprve žádaly o schválení. Koncem roku 2014 se pak požadavek legislativy začal týkat všech nově registrovaných aut v EU.
Důvody pro kontrolu tlaku
Řidiči běžně kontrolovali hladinu oleje v motoru nebo množství kapaliny v chladiči. Nicméně málokdo obíhal kolem vozu a přeměřoval hodnotu tlaku v pneumatikách. A to i přesto, že podhuštěná pneumatika má vliv na spotřebu paliva, bezpečnost jízdy i na opotřebování gumy. Proto vznikla legislativa, která zahrnula TPMS do povinné výbavy vozu.
Formy TPMS
Pasivní TPMS neobsahuje speciální komponent. Řídící jednotka vozu zpracovává údaje, které získává z ABS senzoru nebo jiných, které zaznamenávají rychlost otáčení pneumatiky. Mluvíme o nepřímém měření. Pasivní systém vychází z logiky, že ušlé kolo má menší průměr a musí se otočit vícekrát pro ujetí stejné vzdálenosti. Nevýhodou pasivního TPMS je, že nerozpozná problém s tlakem u stojícího vozidla.
Aktivní TPMS využívá senzoru instalovaného na disku u ventilku každé pneumatiky. Řídící jednotka vozu získá data díky bezdrátovému vysílání. Výhodou přímého měření je indikace podhuštění i u stojícího auta. Nevýhodu můžeme spatřit v bateriích se životností 5 – 10 let, které jsou v senzoru umístěny.