
Sedmnáctiletí za volantem nehodovost nezvýšili, s mentory se naopak více rozjezdí
Od začátku roku 2024 se na českých silnicích objevili sedmnáctiletí řidiči. Možnost řídit o rok dříve, ale pod dohledem zkušeného mentora, využily už tisíce mladých lidí. A statistiky zatím ukazují, že se obavy z nárůstu nehodovosti nenaplnily. Naopak, zdá se, že systém s mentory přispívá k větší bezpečnosti na silnicích.
Mladí řidiči a jejich rizika
Nezkušení řidiči jsou na silnicích nadměrně zastoupeni mezi viníky dopravních nehod. Mladí motoristé s praxí do dvou let zaviní ročně 11 % nehod, ačkoliv jejich podíl na celkovém počtu řidičů tvoří jen 3 %. Řidiči ve věku 18 let byli loni viníky nehody v téměř 1200 případech, a to bohužel i s tragickými následky.
Evropská rada pro bezpečnost silničního provozu (ETSC) uvádí, že zatímco v Evropské unii v průměru zahyne při nehodách 49 lidí na milion obyvatel, u mladých ve věku 15–30 let je to 67 osob. V Česku se jedná o 54 a 80 osob. Ze statistik dále vyplývá, že výrazně rizikovější jsou mladí muži.
Systém L17: Řídit s mentorem od 17 let
Ministerstvo dopravy se proto v reakci na tato čísla rozhodlo od letošního roku zavést systém L17, běžný například v Německu a Rakousku. Umožňuje mladým lidem začít řídit už v 17 letech, ale pouze pod dohledem zkušeného mentora. Mentoři musejí mít řidičský průkaz nejméně 10 let a nesmějí mít žádný trestný bod.
Uchazeči o řidičák v režimu L17 se tak mohou přihlásit do autoškoly už ve věku 15,5 roku. Po absolvování autoškoly a dovršení 17 let složí závěrečnou zkoušku a mohou pod dohledem mentora začít řídit.
Výhody systému L17
Podle odborníků má systém L17 hned několik benefitů:
- Mladí řidiči najedou více kilometrů a získají více zkušeností. V praxi si tak vyzkouší i problematické situace, které by v autoškole nenacvičili, jako je jízda v zimě, za deště nebo v dopravní špičce.
- Získávají řidičské návyky od zkušeného řidiče. Mentor jim může předat cenné rady a zkušenosti, které v autoškole nezískají.
- Statistiky ukazují, že řidiči, kteří začínají řídit s mentorem, mají o třetinu nižší výskyt smrtelných dopravních nehod než ti, kteří s mentorem nejezdili.
Systém v praxi
Zájem o systém L17 roste. Od začátku roku do konce května ho využilo skoro 8 000 sedmnáctiletých řidičů, z nichž 6 745 si už převzalo řidičský průkaz. Drtivá většina z nich zatím provoz zvládá bez větších problémů. O řidičský průkaz dosud přišli jen 3 mladí řidiči.
Podle policejních statistik se přítomnost sedmnáctiletých řidičů na silnicích zatím negativně neprojevila. Za prvních pět měsíců letošního roku počet nehod, usmrcených i těžce zraněných dokonce mírně klesl.
Závěrem
Systém L17 se zdá být slibným nástrojem pro zvýšení bezpečnosti mladých řidičů na silnicích. Poskytuje jim možnost získat více zkušeností a řidičských návyků pod dohledem zkušeného mentora, a to se odráží i v nižší nehodovosti. I když je prozatím brzy na definitivní hodnocení, dosavadní výsledky jsou optimistické.
Je důležité zdůraznit, že systém L17 není všemocný. I nadále je důležité, aby mladí řidiči dodržovali dopravní předpisy a řídili zodpovědně. Klíčová je také role mentora, který by měl být trpělivý, zodpovědný a zkušený řidič.