05. ledna 2025
Kategorie: Zajímavosti

První etapa Dakaru přinesla českým jezdcům z týmu ORION-MRG těžké zkoušky

Prach, písek, keře, kameny a bloudění – to všechno čekalo závodníky v úvodní etapě letošní Dakarské rallye. Podmínky byly náročné a tým ORION – Moto Racing Group si prošel těžkým začátkem. „Byli jsme překvapeni, jak moc byli jezdci potrhaní a popíchaní od kamenů nebo keřů. Tohle jsme v takové míře ještě nezažili,“ uvedl šéf týmu Ervín Krajčovič.

Martin Michek dorazil do cíle s penalizací šesti minut na 12. místě, což mu v průběžném pořadí zajistilo 10. pozici. Skvělý výkon podal Milan Engel, který skončil 18., zatímco Martin Prokeš obsadil 73. místo. Před závodníky nyní stojí výzva v podobě maratonské etapy, kdy budou přespávat ve stanech bez podpory svých týmů.

Navigační problémy a ztráty

První etapa ukázala, že Dakar nedá nikomu nic zadarmo. „Bylo to navigačně šílené. Hodně se bloudilo, hlavně v horách, kde byly kamenité cesty téměř neviditelné. V jednu chvíli jsem si myslel, že to už nevyškrábu,“ popsal své zkušenosti Martin Michek, který měl půlhodinovou ztrátu na nejlepší jezdce.

Kromě bloudění se Michek potýkal s technickými problémy s navigačním tabletem. „Tablet mi moc dobře nefungoval, stránky se převíjely celé najednou. Kvůli tomu jsem dostal penalizaci za rychlost, ale tým už pracuje na jejím zrušení,“ vysvětlil Michek. Šéf týmu Krajčovič potvrdil, že veškerá data byla poskytnuta organizátorům a rozhodnutí o penalizaci bude známo během dne.

Drsné podmínky si vybraly svou daň

Celý tým byl překvapen stavem, v jakém se jezdci po etapě vrátili do bivaku. „Kombinézy byly potrhané a Michek vypadal, jako by prošel flattrackem, kde na vás létají kameny od soupeřů,“ dodal Krajčovič s úsměvem.

I přes těžké podmínky a nepřízeň okolí byli jezdci spokojeni, že se dostali do cíle. „Terén byl podobný prologu, hodně se prášilo a navigace byla náročná. Snažil jsem se být opatrný a jsem rád, že jsem neudělal větší chybu,“ shrnul své dojmy Milan Engel, který si díky 18. nejrychlejšímu času zajistil průběžné 19. místo.

Martin Prokeš naopak popisoval problémy s prachem: „Startoval jsem uprostřed pole, kde bylo obrovské množství prachu. Předjíždění bylo kvůli kamenům riskantní. Navíc jsem ztratil dvacet minut navigační chybou, ale důležité je, že jsem v cíli.

Před maratonskou etapou

Na závodníky nyní čeká dvoudenní maratonská etapa, během níž překonají přibližně 1000 kilometrů. Nocovat budou na trase ve stanech bez asistence svých týmů. „Naše strategie je jasná – prioritou je dostat se do bivaku v dobrém stavu. Jezdci mají s sebou základní náhradní díly, aby zvládli opravy, pokud budou potřeba,“ vysvětlil Krajčovič.

Tým se se svými jezdci opět setká až v pondělí v Biše, kde budou pokračovat v dalších etapách tohoto extrémně náročného závodu.

Foto: ORION – MRG

Byl pro vás článek zajímavý? Sdílejte jej přátelům: