
Pokuty ze zahraničí? Pozor na ně!
Řešili jste někdy pokuty ze zahraničí? Čím dál tím více se množí případy motoristů, kteří si mysleli, že utekli před rukou spravedlnosti a přestupek, který spáchali v zahraničí, je nedostihne, ovšem stalo se. Dopisy obvykle chodí v češtině, ovšem mnohdy nesrozumitelné. Proč se to neděje i naopak a české úřady neobesílají i cizince?
Jeden případ za všechny. Pán z Čech si to v Maďarsku na dálnici valil vyšší rychlostí, než měl. Oznámení o dopravním přestupku ve schránce na sebe nenechalo dlouho čekat, což by bylo v pořádku, za hříchy se musí platit. Problém je však někde trochu jinde. Oznamovací dopis byl napsán takovým jazykem, že jej bylo možné přečíst jen stěží. Míchala se zde čeština s angličtinou a maďarštinou. Z dopisu bylo tak nějak pochopitelné o co jde, ale opravdu má úřední dopis vypadat takto?
Jak to chodí
Výzvy k úhradě chodí především na základě evropského přeshraničního předávání informací o přestupcích Eucaris. Ten umožňuje dohledat cizozemského provozovatele vozidla přímo v centrálním registru vozidel, popřípadě se na vlastníka doptat na národním informačním místě. V ČR je garantem tohoto systému Ministerstvo dopravy. Na prosbu je schopen registr prozradit také českého majitele vozidla. Co ovšem resort nevede je statistika otázek ze zahraničí, a dokonce ani neeviduje, jakých přestupků se týkají.
Problémem je, že zahraniční magistráty tento systém sice využívají, ovšem u nás je tomu zcela naopak. Mnoho z tuzemských úřadů systém do dnešních dnů vůbec nevyužilo a otázkou je, proč vlastně? Mnoho měst kamerový systém ve městě ani nemá a pokud ano, většinou se jedná o atrapy. Další magistráty mají prostě jen nařízeno nechávat tyto přestupky být, tak jak jsou a více se jimi nezabývat. Přestupky se dokonce od cizinců nevymáhali i na úsecích dálnice D1 mezi Prahou a Brnem. Zde by se však měla situace již pomalu měnit.