05. února 2025
Kategorie: PR

Ojeté vozy s pohonem 4×4 jsou stále populárnější, roste i zájem o elektromobily

Podíl vozidel s pohonem všech čtyř kol se v posledních třech letech znatelně zvýšil. Podle aktuálních statistik motoristického portálu TipCars je dnes tímto typem pohonu vybaveno 26 % nabízených ojetých vozů a u nových aut činí tento podíl dokonce 30 %. U ojetých čtyřkolek nadále dominuje naftový pohon (65 %), zatímco u nových vozidel s pohonem 4×4 vede benzín (39 %). Pozornost si získávají také elektromobily (8 %) a hybridy (15 %). Nejčastěji nabízeným vozem s pohonem všech kol je momentálně Škoda Kodiaq, jehož průměrná cena na trhu činí 905 tisíc korun.

S příchodem zimního období a jarních prázdnin řada motoristů ocení výhody vozidel s pohonem všech kol. Statistická data ukazují, že tento druh pohonu je dnes k dispozici u značné části vozů. Ve srovnání s obdobím před třemi lety jde o mírný nárůst – tehdy mělo pohon 4×4 24 % nabízených ojetin a 27 % nových vozů.

Zvýšený podíl čtyřkolek souvisí především s rostoucí popularitou SUV a crossoverů, které mají tento pohon velmi často. K tomu se přidává i postupné rozšiřování nabídky elektromobilů, které ve vyšších výbavových verzích pohon všech kol často mají,“ vysvětluje Marek Knieža, ředitel portálu TipCars. Dodává také, že pohon 4×4 už není výhradně záležitostí lidí, kteří jej nezbytně potřebují. „Mnoho zákazníků jej vnímá jako bonus, který jim poskytuje větší jistotu v náročných podmínkách, například na sněhu, ledu nebo v blátě,“ doplňuje Knieža.

Rostoucí podíl elektromobilů mezi čtyřkolkami

Podle statistik TipCars se elektromobily postupně prosazují i v segmentu vozů s pohonem všech kol. U ojetých čtyřkolek sice zatím tvoří jen 3 %, avšak u nových vozidel už dosahují podílu 8 %. Zajímavé je také rozložení pohonných jednotek – zatímco mezi ojetými 4×4 stále převládá diesel s podílem 65 %, u nových aut vede benzín (39 %) a hybridy se podílí 15 %.

Škoda Kodiaq je nejčastější volbou

Nejširší nabídku mezi ojetými čtyřkolkami má aktuálně Škoda Kodiaq. Každý devatenáctý nabízený vůz s pohonem všech kol je právě tento model. Velmi častým zástupcem v nabídce je i Škoda Superb, která mezi vozy 4×4 zaujímá podíl přibližně 4 %.

Najít vůz s pohonem všech kol je možné i s omezeným rozpočtem. Pod hranicí půl milionu korun lze vybírat především z modelů Škoda Octavia a Volkswagen Tiguan. Ojetou Octavii s pohonem všech kol lze pořídit v průměru za 372 tisíc korun. Podle Marka Knieži je ovšem třeba mít na paměti, že tuto nízkou cenu ovlivňují především starší vozy. Pokud zájemci hledají novější ročník, musí počítat s vyšší cenou.

Druhou nejdostupnější volbou je Volkswagen Tiguan, jehož průměrná nabídková cena činí 488 tisíc korun. Na opačném konci cenového spektra se mezi nejoblíbenějšími čtyřkolkami nacházejí luxusní modely jako BMW X5, Mercedes-Benz Třídy E a Volvo XC90, jejichž ceny přesahují hranici jednoho milionu korun.

Rozdíly v nájezdu mezi jednotlivými modely

Kromě ceny se jednotlivé modely čtyřkolek liší i průměrným počtem najetých kilometrů. Nejnižší průměrný nájezd mezi deseti nejčastěji nabízenými vozy 4×4 má Škoda Kodiaq, která se prodává s průměrným stavem tachometru okolo 70 tisíc kilometrů.

Ojetý vůz s poměrně nízkým nájezdem lze najít i u modelu Volvo XC60, které má ve variantě 4×4 průměrně najeto 78 tisíc kilometrů. Pod hranici 100 tisíc kilometrů se vejde také BMW řady 3.

Na opačné straně spektra stojí Škoda Octavia a Audi A6, u nichž se průměrný nájezd verzí s pohonem všech kol pohybuje kolem 170 tisíc kilometrů. U těchto modelů je tak složitější najít vůz s menším počtem najetých kilometrů.

Výbava – na co si dát pozor?

Většina nabízených vozů s pohonem všech kol je vybavena vyhřívanými sedadly, což je pro zimní cesty vítaný komfort. Pokud si ale potrpíte na vyhřívaný volant, lepší šanci budete mít u nových vozů, kde tuto výbavu nabízí až dvě třetiny modelů. U ojetých čtyřkolek je vyhřívaným volantem vybavena pouze třetina nabízených vozů.

Naopak u výbavy související s přepravní kapacitou jsou výhody spíše na straně ojetých vozů. Pouze 15 % nových čtyřkolek má střešní nosič, zatímco u ojetin je tento podíl 34 %. Podobná situace je i u tažného zařízení, které je u starších vozů častější.

Zdroj/foto: skoda-storyboard.com, tipcars.com

Byl pro vás článek zajímavý? Sdílejte jej přátelům: