Na co si dát pozor při výběru první motorky?
Chystáte se na pořízení prvního motocyklu? Pokud motorky znáte spíše z časopisů a nemáte příliš mnoho vlastních zkušeností, buďte obezřetní – nevhodně zvolený model vám může jízdu znechutit do té míry, že na jednostopá vozidla zanevřete. Proto jsme pro vás připravili praktický manuál, ve kterém najdete několik základních doporučení. Budete-li se jich držet, stoprocentně nakonec vyberete správně!
V minulosti se výrobci motocyklů soustředili především na vysoký výkon a minimální hmotnost. Dnes se spíše snaží o přiblížení strojů co největší skupině jezdců. Díky tomu jsou v motorkách nejrůznější systémy, o kterých si motorkáři kdysi mohli nechat zdát. V souvislosti s moderními technologiemi proto neplatí, že by si měl začátečník pořídit motorku s nejnižším objemem motoru. Inteligentní systémy u dražších a větších strojů naopak jezdcům v krušných začátcích pomáhají.
V praxi to znamená, že se nemusíte omezovat na motorky s nejnižším objemem a výkonem. Samozřejmě si v hlavě srovnejte, zda je ve vašich možnostech takový stroj ukočírovat – řídit výkonný superbike s čerstvým řidičákem není zrovna dobrý nápad. Podstatné je také to, aby stroj odpovídal vašim tělesným konstitucím. Spíš než výkon, může být na škodu váha a výška stroje. Pro jezdce menší postavy těžká cestovní motorka není příliš vhodná. Motorkáři drobnější postavy ocení spíše jednoválce či dvouválce s užší stavbou. S takovými motocykly se lépe manipuluje a není problém dosáhnout nohama na zem.
Bezpečnostní systémy, které by se vám mohly hodit:
ABS – systém, který zabraňuje brzdnému smyku kol, je u většiny motorek standardem.
Propojené brzdy – systém, který efektivně rozděluje brzdnou sílu mezi přední a zadní brzdu. V praxi zajišťuje bezpečnější brzdné manévry a v kombinaci s ABS, také prevenci před brzdným smykem.
Přepínání palivových map – systém, který se ze supersportů dostal i do běžných cestovních motocyklů. Dává řidiči možnost přepínání mezi několika režimy motoru dle aktuálních jízdních podmínek.
Kontrola trakce – systém zabraňuje smyku zadního kola v momentě, kdy řidič neuváženě přidá plyn. Kontrola trakce porovnává rychlost otáček předního a zadního kola a v případě potřeby omezí výkon na zadním kole.