16. ledna 2025
Kategorie: Zajímavosti

Mlha, slunce a měkké duny: Engel zvládl náročné podmínky na Dakaru

Předposlední etapa Dakarské rallye přinesla obtížné podmínky, které závodníkům komplikovaly situaci. Milan Engel z týmu ORION – Moto Racing Group obsadil 21. místo s devatenáctiminutovou ztrátou na vedoucího jezdce, zatímco jeho týmový kolega Martin Prokeš skončil na 55. příčce. Prokeš však ještě postoupí, protože během etapy pomáhal jinému jezdci. Závěrečná etapa závodu, která motocyklisty čeká v pátek, měří pouze 61 kilometrů.

Ráno všechny účastníky překvapila hustá mlha, která komplikovala přejezd k měřenému úseku. Kvůli špatné viditelnosti musel být start etapy posunut o několik hodin. „Nakonec jsme čekali tři a půl hodiny, což bylo nekonečné. Naštěstí organizátoři zkrátili celkovou trasu o 150 kilometrů,“ uvedl Engel, který v poušti Saúdské Arábie bojoval s extrémními podmínkami.

Slunce a měkké duny

Počasí ovlivnilo nejen průběh etapy, ale i její náročnost. Závodníci museli překonat 152 kilometrů měkkých dun za nepříznivého světla. „Jeli jsme později a slunce bylo v poledne přímo nad námi, což značně ztížilo orientaci. Duny byly kvůli tomu špatně čitelné, a navíc hodně měkké. Přesto se mi dařilo a navigačně jsem zvládl vše bez chyby,“ popsal Engel, který se aktuálně drží na 23. místě celkového pořadí.

Martin Prokeš se však v dunách trápil. „Den předtím jsem si poranil žebro, takže každý náraz na nerovném terénu mi způsoboval bolest. Bylo to opravdové utrpení, ale ocenil jsem, že byla etapa zkrácená,“ přiznal Prokeš, který přes bolesti závod dokončil.

Problémy s komunikací

Obtíže na Dakaru nepocítili jen závodníci, ale i týmové doprovody. V místě Shubaytah, kde se účastníci etapy nacházeli, nebyl dostupný kvalitní signál. „Je to, jako bychom byli ve vězení uprostřed ničeho. Chybí posilovací přijímače, což nám ztěžuje práci,“ popsal situaci šéf týmu Ervín Krajčovič.

Zmínil také zmatky, které vznikly při rozhodování o zkrácení etapy. „Organizátoři zvažovali, že trasu zkrátí jen pro závodníky z kategorie Rally 2, zatímco elitní jezdci Rally GP by jeli celou etapu. Nakonec se ale kvůli bezpečnosti přiklonili ke zkrácení pro všechny. Jezdcům KTM to vyhovovalo, protože nechtěli riskovat, zatímco Honda byla pro úplnou trasu,“ vysvětlil Krajčovič. Podle něj bylo zkrácení etapy nevýhodné pro Milana Engela, který mohl zajet ještě lepší výsledek. Přesto bylo jeho 21. místo považováno za velmi dobré.

Vyhlížení cíle

Páteční závěrečná etapa Dakaru bude pro motocyklisty kratší než obvykle, což může být pro zraněné jezdce výhodou. Motocyklisté budou startovat ve skupinách po patnácti. „Jsme blízko cíle. Věřím, že oba naši závodníci letošní Dakar úspěšně dokončí,“ uzavřel Krajčovič s optimismem.

Foto: ORION – MRG

Byl pro vás článek zajímavý? Sdílejte jej přátelům: