27. prosince 2020
Kategorie: PR

Jak zní elektromobil Enyaq? Za zvukem stojí i hudební skladatelé

Výrobci elektrických automobilů musí, mimo jiné, vyřešit poměrně delikátní věc, kterou se ostatní automobilky (tedy ty, v jejichž výrobním programu elektromobily nejsou) nezabývají. Řeč je o umělém zvuku auta, protože jak známo – elektromotor je v nízkých rychlostech velmi tichý, což je z hlediska bezpečnosti provozu nepřijatelné. Chodec by nemusel přítomnost neslyšného vozu zaznamenat a výrazně by stouplo riziko střetu. Jak se k úkolu postavila Škoda při vývoji prvního elektrického SUV Enyaq?

Mladoboleslavská automobilka má s laděním zvuku zkušenosti. V minulosti to byl například model Superb iV, pro který vyvinul systém E-noise. A právě ten Škoda využila také pro Enyaq. Zároveň uvedla, že v blízké budoucnosti bude každý z elektromobilů disponovat vlastním, charakteristickým ozvučením.

Jak vývoj zvukového doprovodu probíhal?

Za zvukovým projevem elektrického SUV stojí vývojář automobilky Pavel Orendáš. Uvedl, že naladit zvuk pro model Škoda ENYAQ iV takový způsobem, aby si ho zákazníci ihned přiřadili právě k němu, nebylo snadné. Již na počátku bylo jasné, že se musí odlišit od zvuku plug-in hybridů.

Elektromobil je v rychlosti od 0 do 25 km/h téměř neslyšitelný, a proto bylo zapotřebí uměle přidat charakteristický rozjezdový zvuk. Záměrem vývojového týmu však rozhodně nebyla simulace běžného spalovacího motoru – výsledkem je naopak zvuk, který v posluchači evokuje myšlenku, zda nemá co do činění s technologií budoucnosti.

Tým Pavla Orendáše nebral tvorbu zvuku pro Enyaq na lehkou váhu a byl si vědom, že lidé nemusí na velmi netradiční ozvučení reagovat pozitivně. Proto, dříve než práci odprezentoval vedení, testoval reakce na vybrané skupině dobrovolníků. Po schválení ze strany managementu následovalo měření kvůli legislativě.

Z čeho se zvuk v Enyaqu line?

OneBox – tak zní pracovní název konstrukce, tedy boxu o objemu jednoho litru, do kterého vývojáři integrovali širokopásmový reproduktor a nebytnou elektroniku. Právě prostřednictvím tohoto generátoru Enyaq vydává zvuk a stejným způsobem Škoda ozvučí i ostatní automobily na inovativní platformě MEB. Konstruktéři použili při montáži na chladící modul tři pryžové průchodky. Výhodami daného řešení jsou nízká hmotnost, vynikající kvalita zvuku a zanedbatelná odezva do struktury vozu.

Kolik vás bude elektromobil stát?

Cena Škody Enyaq začíná na částce bezmála 1,2 milionu Kč. Zda jde o adekvátní, nebo přemrštěnou cenovku, je na posouzení cílové skupiny. Z hlediska technologií, bezpečnosti, prostoru, jízdní dynamiky a samozřejmě nákladů na provoz má vozidlo hodně co nabídnout.

Pokud vás první model značky Škoda s čistě elektrickým pohonem zaujal, podívejte se na aktuální ceník na stránkách autorizovaného dealera Auto Poly.

Byl pro vás článek zajímavý? Sdílejte jej přátelům: