Fotograf Marian Chytka a jeho zážitky z Dakaru: Havárie s pastevcem a výzvy pouštní rallye
Marian Chytka, renomovaný fotograf specializující se na Dakarskou rallye, zažil letos dramatický začátek závodu. Hned v první etapě do jeho terénní Toyoty čelně narazil místní pastevec jedoucí pick-upem. „Nevšiml si nás, přerazil předek auta, a dokonce se policii snažil tvrdit, že jsme viníkem my. Naštěstí se našim čtyřem indickým mechanikům podařilo vůz během noci opravit,“ popisuje Chytka situaci.
Incident se odehrál během přejezdu terénem plným keřů. „Z jedné zatáčky se vyřítil vůz, zatímco jeho řidič sledoval velbloudy. Přestože jsem zastavil, už nedokázal reagovat. Narazil rychlostí kolem 60 km/h, přičemž naviják na jeho nárazníku kompletně zničil předek našeho auta,“ vysvětluje fotograf. Poškozený chladič a uniklé kapaliny znamenaly okamžitou nutnost opravy. Bez terénního vozu by fotografický tým nebyl schopen pokračovat.
Rychlá oprava díky indickým mechanikům
Po nehodě musel Chytkův tým řešit situaci s pomocí organizátorů i místních zdrojů. „Pastevec mě pozval na čaj, kávu a datle, zatímco jsme čekali na policii, která mluvila pouze arabsky a nehodu nijak neřešila,“ vzpomíná s úsměvem. Organizátoři odtáhli auto na laně 20 kilometrů pouští, zatímco zbytek týmu sháněl potřebné náhradní díly.
„Oprava, která by normálně trvala čtyři dny, byla hotová během 11 hodin. Díky čtyřem indickým mechanikům, kteří pracovali do čtyř ráno, jsme mohli pokračovat už druhý den. Až na drobné komplikace vydrželo auto až do konce závodu,“ popisuje Chytka.
Nevyhovující podmínky pro fotografování
Letošní trasa Dakaru se podle Chytky ukázala jako méně atraktivní pro fotografy. „Většinu času jsme fotili na písčitých cestách s kamením, což je typický obraz Saudské Arábie. Na rovinatých úsecích bylo velmi těžké vytvořit zajímavé záběry,“ konstatuje fotograf.
Zajímavé scenerie se objevily jen místy, například kolem skalnatých útvarů v Al Ule a v dunách oblasti Empty Quarter. „Bylo škoda, že jsme neměli více etap právě v dunách. Osmdesát procent trasy vedlo po nudných cestách bez jakéhokoliv vizuálně zajímavého prostředí,“ hodnotí. Přiznává však, že skloubit náročnost a délku trasy tak, aby vyhovovala profesionálům i amatérům, je obtížné.
Výsledky týmů a pokles konkurence mezi kamiony
Po sportovní stránce byl Chytka překvapen některými výsledky. „Dacia sice vyhrála jen jednu etapu, ale celkové čtvrté místo je pro nováčka slušný výsledek. Toyota mě příjemně překvapila, protože po Marocké rallye provedli dodatečný vývoj a byli na Dakar skvěle připraveni,“ hodnotí.
Zlepšení zaznamenal také u české posádky Martina Prokopa. „Dvakrát dosáhli čtvrtého místa v etapě a často se pohybovali na předních příčkách mezičasů. Přestože je přibrzdily technické problémy, jejich konkurenceschopnost v silnějším poli byla znatelná,“ pochválil tým.
Naopak kategorie kamionů podle něj ztrácí na atraktivitě. „Konkurence klesá a návrat Kamazu si nedokážu představit. Tato značka je úzce spojená s ruskou vládou a armádou, takže její účast na Dakaru pod neutrální vlajkou je velmi nepravděpodobná,“ říká Chytka.
Plány do budoucna
Navzdory komplikacím se Chytkův tým během Dakaru dokázal vypořádat se všemi výzvami a dodávat fotografie desítkám klientů. Do budoucna se chce Marian Chytka více soustředit na mistrovství světa dálkových rallye a plánuje také účast na několika závodech Formule 1. „Každý Dakar přináší stresující situace, ale ty letošní byly opravdu jedny z nejnáročnějších,“ uzavírá.
Foto: MCHphoto.cz