25. května 2022
Kategorie: Financování

Ford Shelby GT350R je nejcennějším Mustangem na světě

Opravdový kus automobilové historie vytvořil nový rekord. Ford Shelby GT350 Competition z roku 1965, první závodní Mustang od Shelby American, byl letos prodán na aukci Mecum v Kissimmee na Floridě. Konečná zaplacená cena, po připočtení provize kupujícího, byla 4 070 000 $ (v přepočtu 840 milionů korun), což udělalo z vozu nejcennější Mustang na světě.

Skutečně drahá záležitost

Stejný vůz byl prodán na aukci Mecum v roce 2020, kde vynesl 3,85 milionu dolarů. Obě čísla jsou působivá, vezmeme-li v úvahu, že slavný „Bullitt“ Mustang řízený Stevem McQueenem se v roce 2020 prodal pouze za 3,4 milionu dolarů na samostatné aukci Mecum.

Čím je tento tak výjimečný?

Toto je stejné auto s číslem podvozku 5R002, se kterým závodil Ken Miles na závodě Green Valley Raceway ve Smithfieldu v Texasu v roce 1965. Představuje to poprvé, kdy byla soutěž GT350, běžněji známá jako GT350R, zařazena do schváleného závodu, v tomto případě událost SCCA. A když Miles přivezl domů vítězství, bylo to také poprvé, co Shelby Mustang vyhrál závod.

Událost byla zvěčněna díky fotce zachycující vůz, jak se v jednu chvíli zvedá ze země, se všemi čtyřmi koly ve vzduchu. To mu vyneslo slavnou přezdívku Flying Mustang. Mezi další známé jezdce, kteří trávili čas za volantem, patří Bob Bondurant, Chuck Cantwell, Peter Brock, Jerry Titus a samozřejmě Carroll Shelby.

Vůz byl jedním ze dvou prototypů GT350R vyrobených pro rok 1965, druhý byl podvozek č. 5R001. Byl to ten, který byl předložen FIA k homologaci pro třídu SCCA B Production. Je to také druhý ze všech GT350 postavených Shelbym.

Oproti sériovému GT350 dostaly modely R nové naladění odpružení, upravený Ford V-8 o objemu 289 krychlových palců, vylepšený chladicí systém, sklolaminátové panely karoserie a plexisklová okna. Interiér byl také vykuchán pro závodění a byla přidána plná ochranná klec, aby vyhověla soutěžním předpisům. A jako prototyp byl podvozek č. 5R002 byl vybaven mnoha díly, které se nedostaly na 34 závodních vozů GT350R zákazníků Shelby vyrobených v roce 1965.

Shelby nakonec vůz prodal za 4 000 dolarů v roce 1966 inženýrovi Fordu Billu Clawsonovi z Dearbornu v Michiganu, který s ním pokračoval v závodění další rok. Poté ještě několikrát vyměnil ruce, včetně zákazníka v Mexiku, který s autem ještě závodil, než nakonec skončil v Shelby American Museum v Boulderu v Coloradu.

V muzeu seděl 14 let, dokud jej v roce 2010 nezískal slavný sběratel Shelby John Atzbach, prodejce na aukci v roce 2020, a nechal jej zrestaurovat do původní závodní konfigurace, jak bylo vidět v Green Valley.

Byl pro vás článek zajímavý? Sdílejte jej přátelům: