14. ledna 2025
Kategorie: Zajímavosti

Engel zvládl devátou etapu Dakaru, těší se na písečné duny

Devátá etapa slavné Dakarské rallye přinesla náročné rychlé úseky s menšími kameny a množstvím navigačních nástrah. Český motocyklový závodník Milan Engel z týmu ORION – Moto Racing Group se v průběhu závodu pohyboval kolem 19. místa, ale kvůli chybě ke konci etapy a následné penalizaci skončil jako 26. nejrychlejší jezdec dne. „Držel jsem se kolem devatenáctky, ale před cílem jsem udělal chybu, když jsem nezvolil správnou cestu. Je to škoda,“ litoval Engel.

Jeho týmový kolega Martin Prokeš dokončil etapu na 40. místě. Nyní na závodníky čekají poslední tři dny soutěže, které se odehrají ve čtvrté největší písečné poušti světa – v oblasti zvané „Pustá končina“.

Navigační chyba a penalizace

Většinu etapy projel Engel samostatně a dařilo se mu držet solidní tempo. Po povinné zastávce na tankování však přišla chyba, která ho stála přibližně osm minut. „Před cílem jsem zvolil špatnou cestu, možností tam bylo opravdu hodně,“ popisoval situaci zklamaný Engel. K tomu se přidala ještě penalizace, která ho odsunula dále v pořadí.

Byla to poslední kamenitá etapa. Teď nás čekají hlavně duny, na které se těším. Snad si je budu užívat víc,“ dodal český jezdec.

Výzva v podobě velkých dun

Závodníci se v posledních třech etapách přesunou do oblasti s rozlehlými dunami v Saudské Arábii. Tento terén by mohl Engelovi sedět díky jeho zkušenostem a strategii. V celkovém pořadí je momentálně na 23. místě s odstupem přes pět hodin na vedoucího závodníka. „Mám rád jízdu v dunách. Klíčem k úspěchu je zvolit si takové tempo, na které člověk má, a držet ho. Důležité je také dobře odhadnout hranu duny. Tyto úseky jsou náročné na psychiku i fyzickou kondici,“ vysvětlil Engel, který má ambice posunout se do první dvacítky.

Rizika jízdy v písečných dunách

Podle Engela je největším nebezpečím v dunách ztráta rychlosti, kdy se kolo zaboří do písku. „Nedostatek rychlosti může způsobit pád, například když na poslední chvíli přehlédnete hranu duny. Pád na rovinu nebo do protihrany bolí opravdu hodně,“ přiznal český jezdec.

Jeho týmový kolega Martin Prokeš, který aktuálně jede mimo hlavní klasifikaci, má před dunami také respekt. „Minulý Dakar mi ukázal, jak důležité je číst stopy po elitních jezdcích. Díky tomu lze lépe odhadnout, kde brzdit nebo jak projet obtížná místa,“ prozradil Prokeš. Ten v úterní etapě ztratil téměř hodinu a skončil na 40. místě.

Závěr závodu v nejtěžším terénu

Závěrečné etapy Dakarské rallye slibují dramatické souboje a náročný terén. Písečné duny budou pro závodníky velkou výzvou, která prověří jejich zkušenosti, fyzickou kondici i schopnost správné navigace. Engel i jeho týmový kolega Prokeš se shodují, že nejdůležitější bude soustředění a správná strategie.

Foto: ORION – MRG

Byl pro vás článek zajímavý? Sdílejte jej přátelům: