
Alu kola v zimě: ANO, nebo NE?
Hliníkové disky jsou stylové a v mnoha ohledech praktické. V tomto článku se zaměříme na problematiku jízdy v zimě. Častým dotazem je, zda jsou ALU kola pro jízdu v zimním období vhodná…
Příznivci plechových disků namítají, že jsou hliníková kola příliš drahá. Druhá strana (alumilci) kontrují designem a vyšší pevností. Podstatné je však to, že se obojí (jak plechová, tak alu kola) vyrábí jako celoroční, čemuž odpovídají i vlastnosti.
Škodí alu diskům chemické ošetření a inertní posyp vozovky?
Jedním z mýtů o alu kolech je jejich nízká odolnost vůči kyselinám, které se používají na ošetření vozovek. V praxi se tak samozřejmě neděje – hliníková kola jsou testována a musí vydržet 300 hodin bez známek koroze. Přesto je vhodné kola častěji čistit obyčejnou vodou.
Co se týče inertního posypu, kola (ale také podvozek, výfuk, nápravu…) může poškodit agresivní styl jízdy řidiče. Poškozené části jsou logicky náchylnější i na korozi. Při normální jízdě však žádné poškození nehrozí.
Liťáky jsou příliš drahé…
Další mýtus, na základě kterého spousta řidičů hliníkové disky odmítá. Tvrzení, že i nejlevnější litá kola jsou několikanásobně dražší než plechové disky, je mylné. Plechové disky lze pořídit od 1 300 – 1400 Kč, zatímco kvalitní alu kola za cca 1 800 – 1 900 Kč.
Jak je to s jízdními vlastnostmi?
Hliník je tužší a pevnější, nicméně obecně nelze říct, že samotná alu kola nabízí výrazně lepší jízdní vlastnosti než plechové disky. V případě kombinace s kvalitním zimním obutím však dostanete velmi výkonný celek, který vám umožní rychleji reagovat na kritické situace. Zároveň dosáhnete úspory pohonných hmot.
Resumé zní jasně – ALU kola jsou na zimu stejně vhodná (ne-li vhodnější) jako plechové disky. A budete-li se o ně adekvátně starat (tzn. průběžně udržovat čisté), nemusíte se bát, že vám po první sezóně zreziví.